ROMÂNĂ

 

Spune-ne câte ceva despre ce faci la momentul actual.

Chiar acum stau pe marginea unei piscine în România, în frumosul oraș Cluj. Am ajuns aici miercurea trecută, iar astăzi este marți și am avut câteva seturi la Electric Castle, este prima dată când vin aici. Miercuri am fost pe scena de la Booha împreună cu Dimension, ceea ce a fost fantastic, nivelul de energie din ziua 0 a fost din altă lume. Sâmbătă am fost cu Etherwood pe scena de la Hangar, o scenă mult mai mare decât cea de la Booha, a fost o nebunie. Apoi, duminică am fost din nou la Booha cu Patife, care a avut un set de 3 ore și a pus totul de la drum and bass până la muzică braziliană; Patife are un stil inedit de a trece prin diverse genuri și stiluri muzicale și o muzică perfectă pentru vară. Seara am fost pe scenă alături de prietenul meu S.P.Y, DJ-ul meu de bază, și am urmat după Noisia care prezentau ‘Outer Edges’. Au distrus locul, big up Noisia! După am urmat noi, am făcut ce știm mai bine și a fost o experiență frumoasă, S.P.Y este unul dintre acei DJ care poate trece de la liquid la tek și la puțin jump-up în setul său, este un set complet, încrezător, dar are doar muzică de calitate. Apoi am crezut că am terminat, însă niște oameni din backstage, inclusiv persoana care mă intervievează, m-au adus înapoi pe scenă alături de MadLiquid. De fapt, am uitat de un set, am fost pe scenă alături de DWLS, de asemenea, sâmbătă, după Etherwood. Așadar în 3 zile cred că am fost MC pentru în jur de 9 ore la Electric Castle-ul de anul acesta și tocmai am fost invitat să particip la un after party în această seară, așa că voi face și asta.

Dintre toți acești artiști, care este preferatul tău și de ce?

Cred că cel mai mult mi-a plăcut să lucrez cu S.P.Y pentru că este DJ-ul meu de bază, suntem foarte buni prieteni, călătorim în jurul lumii împreună, așadar îmi este foarte ușor să lucrez cu el, este ceea ce facem noi.

Știu că s-a simțit rău în acea seară…

Era bolnav, foarte bolnav.

Simți că reprezentația sa a fost mai degrabă diferită față de ceea ce face el în mod normal?

Nu chiar, nu, deoarece S.P.Y este o mașinărie, produce atât de multă muzică, este incredibil. O mare parte din muzica pe care o produce nu este lansată niciodată pentru că efectiv produce prea multă pentru a putea fi toată lansată. Dar a fost bolnav, foarte bolnav timp de câteva săptămâni. Weekend-ul trecut am fost împreună în Seul, în Coreea de Sud și era bolnav și acolo. Am călătorit tot drumul până în Coreea de Sud și am pus muzică în stadionul olimpic de acolo, în fața a 20.000 de oameni, apoi am fost și la un after party, am pus muzică încă 2 ore. Era mult prea bolnav ca să se urce pe scenă, dar totuși a făcut-o. În noaptea de dinaintea aterizării în România era în spital făcându-și un control, fiind încă bolnav după 2 săptămâni. S-a urcat totuși în avion și a venit aici chiar dacă i-am spus că ar trebui să stea acasă deoarece este prietenul meu și este bolnav așa că am grijă de el. Dar el este un profesionist și a zis “Nu, nu o să îi dezamăgesc pe acești oameni și o să fiu acolo chiar dacă mă simt rău”. A schimbat asta cu ceva setul lui? Nu, pentru că el este o mașinărie: s-a simțit rău, dar cu toate astea încă face ce știe el mai bine. Energia provenită de la mulțime a fost foarte plăcută, asta îți dă un sentiment bun. Sper să se simtă mai bine în curând.

Și eu sper la fel. Acum ai ocazia de a concerta în jurul lumii, în Coreea, în România și așa mai departe. Cum ai descrie experiența ta de până acum? Cum ai ajuns aici? A fost un drum cu peripeții?

Sunt MC de muzică drum & bass de mai mult de 20 de ani așa că da, a fost o călătorie cu peripeții până să ajung aici, multe momente bune și proaste, dar mă simt foarte norocos, m-am îndrăgostit de hardcore și jungle acum mulți ani, prin anii ’90. A fost o pasiune care într-o clipită a devenit un job. Sunt foarte norocos să am ocazia de a călători și de a cunoaște oameni diferiți. Nu auzisem de Electric Castle înainte și mi s-a oferit ocazia de a veni aici și m-am gândit “Wow, nu am văzut niciodată Clujul, așa că da, hai să o facem!”. Nu am știut la ce să mă aștept, dar a fost fantastic încă din momentul în care ne-am întâlnit la aeroport. Au fost ‘îngeri’ care au avut grijă de artiști. Eu am ajuns mai devreme pentru că am vrut să mă plimb prin Cluj…din fericire m-am întâlnit cu Dimension în avion și îngerul său a zis “Ok, poți veni cu noi”, așa că indiferent de faptul că nu trebuia încă să fiu acolo, ei au avut totuși grijă de noi și ne-au condus la apartamentul nostru și din acel moment toată lumea a fost foarte cool. Inginerii de sunet au fost foarte buni: dacă ceream un recorder, ei ziceau “Aici sunt recorderele”, “Aici ai microfonul”, “Fă asta”, “Fă aia”. Totul a fost la locul lui, mâncarea de aici e minunată, sistemul de sunet este trăznet deoarece nu există nicio restricție, deci…dar nu a fost doar puternic, ci de calitate. Vizualele au fost bune și mulțimea a fost extraordinară așa că per total a fost o experiență fantastică!

Mulțimea te-a iubit!

Mulțumesc!

Privind în spate spre trecutul tău în drum & bass și jungle și așa mai departe poți să îți amintești un eveniment specific care te-a marcat cu adevărat, care te-a făcut să decizi că asta vrei să faci pentru restul vieții tale?

Evenimentul care mi-a schimbat viața a avut loc în 1991. Până în acel moment ascultasem doar hip-hop, reggae, muzica mamei, care avea o colecție foarte bună de piese. Tata asculta mai mult The Rolling Stones și The Clash așa că am primit o educație muzicală bună și din partea lor. Apoi am descoperit hip-hopul și începusem să aud și rave, dar eram mai mult pe partea de hip-hop la momentul respectiv. După asta am fost la un rave în Anglia, realizat de Spiral Tribe, un colectiv de party-uri underground, și am luat parte la asta, lucru care mi-a schimbat viața. Nu am fost MC acolo, eram un copil, aveam în jur de 13 ani…

Haha, cum ai reușit să intri?

Era un rave ilegal, a avut loc într-o zonă de picnic din sudul Angliei și da, am ajuns acolo. Deja formasem un crew, eu și prietenii mei, formasem un crew de hip-hop. Chiar dacă nu aveam nicio piesă, eram un crew de hip-hop. Apoi am mers la acest festival, acest rave și am ajuns acasă și le-am zis “In regulă, băieți, ne schimbăm, nu mai suntem hip-hop, suntem hardcore” și ei erau gen “Ce?” și le-am răspuns “Aveți încredere în mine”. Așa am început să punem muzică, Prodigy timpuriu, înregistrări R & S, lucruri de genul ăsta. Muzica hardcore ne-a prins și am avut prima petrecere la probabil două luni după asta. Am fost programați pentru o oră la o petrecere, trebuia să punem muzică de la 8 la 9 seara, dar noi am venit cu muzică harcore și am distrus petrecerea, toată lumea era debusolată. Ceilalți artiști mai în vârstă puneau hit-uri semnate Jason Donovan, Kylie Minogue și alte chestii similare și când au văzut ce fel de muzică punem noi au zis că nu luăm parte la asta. Trebuie să continui să pui muzică așa că ne am gândit “Ok. Avem doar 30 de înregistrări sau ceva de genul asta” așa că a trebuit să punem totul de 2-3 ori, cu foarte multe rewind-uri, dar ne-am oprit pe la ora 2 dimineața, am fost singurii oameni care au pus muzică la petrecerea aia și atunci am devenit MC, cred.

De la harcore la jungle și apoi la drum and bass, genul ăsta de muzică s-a transformat foarte mult. Ce crezi despre modul în care a evoluat, despre felul în care este în ziua de azi?

Pentru mine a fost așa: harcore, harcore techno, jungle techno, jungle și mai apoi drum & bass, cam asta a fost curgerea pe care am văzut-o și la care am fost martor. Acum văd că sunetul de hardcore provine de la house și techno. Pentru mine perioadele cheie au fost: hardcore, pentru că m-am îndrăgostit de muzica electronică, apoi a fost jungle, deoarece a fost de-a dreptul fenomenal, iar după asta este drum & bass. Drum and bass-ul este diferit, este mult mai tehnic acum, jungle-ul era mult mai brut pentru că oamenii nu înțelegeau pe deplin echipamentul; acum, după 20 de ani de lucrat cu el, oamenii au devenit mai pricepuți și înțeleg în totalitate muzica. Așadar, drum and bass-ul este acum unul dintre cele mai tehnice stiluri muzicale din lume, dacă poți produce drum’n’bass de calitate, poți face și dubstep sau house, în mare știi ce faci datorită tehnicității drum & bass-ului, ceea ce e un lucru uimitor. Mie mi-a plăcut, sunt diverse aspecte ale muzicii, există partea comercială care nu este chiar domeniul meu, dar ajută la popularizarea pieselor și la infiltrarea lor în topuri, îi ajută pe ceilalți să învețe despre muzică, ca mai apoi să descopere latura underground. Eu sunt cu siguranță pe partea de underground, dar sunt suficient de norocos pentru că undergroundul este destul de mare acum, încă putem pune muzică incredibilă marilor audiențe din jurul lumii și să ne distrăm cu toții, deci da, s-a dezvoltat bine.

Dintre toți DJ-i / producătorii care există, este vreunul în special pentru care nu ai fost MC și ai vrea să fii?

Asta e o întrebare foarte bună. Nu, în aria mea, în jungle și dnb, am fost pe scenă cu aproape toată lumea la un moment dat. Cu anumiți oameni am concertat mai des decât cu alții din diverse motive, dar nu, nu prea e nimeni.

Deci S.P.Y este cu siguranță favoritul tău?

Unul dintre favoriți.

În regulă, cine sunt ceilalți?

Goldie, Marky, Bailey, Randall, Andy C…

Dar dintre noii veniți, pe cine crezi că ar trebui să avem în vizor?

Definește “noi”. Despre cât de “noi” vorbim?

Nu știu, ultimii doi ani sau ceva?

Philth. Este un tip din Anglia, din Londra și este un producător foarte, foarte bun în opinia mea, un DJ foarte, foarte bun, este de asemenea și un tip foarte de treabă, pe scurt este pachetul complet. Sunt foarte încrezător că în următorii 5 ani va lua cu asalt scena. Deja începe să ajungă acolo, dar cred că o să evolueze mult.

Acum, divagând puțin de la subiect, ai lua vreodată în considerare realizarea unui proiect care nu presupune drum and bass?

Deja am făcut ceva pentru niște tipi ciudați din Italia, nu îmi pot aminti numele lor, dar a fost destul de amuzant, se ocupau cu muzică live, simpli toboșari care cântau la obiecte găsite ca oale, tigăi și coșuri de gunoi, aveau un sunet strașnic. Mi-aș dori să îmi amintesc numele lor, e foarte urât că am uitat. Asta a fost destul de interesant. Am făcut și dubstep, am fost în live band cu The Upbeats, ceea ce a fost super, dar bănuiesc că se pune la drum & bass. Deci da, am cochetat și cu alte proiecte.

Hai să trecem la un fel de trivia. Care este cel mai bun club pentru tine?

Probabil cel la care voi merge weekendul viitor.

Și care ar fi acesta?

Este același în fiecare weekend, haha. Orice club plin, cu un sistem bun de sunet, plin de oameni care iubesc drum and bass, acela este cel mai bun club. Sunt foarte multe cluburi mari în jurul lumii, adică Fabric este evident foarte bine clasat, am fost suficient de norocos cât să mă urc pe scena lui timp de mulți ani, clubul la care am fost în Seul, în Coreea, se numește “Rabbit Hole”, încap mai puțin de 100 de oameni. Genial, absoult genial, sistem de sunet bun, un vibe foarte plăcut. Sunt foarte multe cluburi, nu am unul preferat.

Festivalul favorit?

Sun & Bass. Este casa unui drum and bass mai deep, nu se învârte în jurul banilor, totul este despre atmosferă și muzică, este un festival mic, cu împrejurimi frumoase, are mâncare foarte bună. Am fost suficient de norocos să fiu pe scena aceea în fiecare an de 11-12 de ani și aceea este cea mai bună zi din calendar.

Asta e tare! Pentru românii care călătoresc în Marea Britanie, în afară de Londra, unde le-ai recomanda să meargă pentru drum & bass?

Bristol, Birmingham, Manchester, toate au scene foarte puternice, dar majoritatea orașelor au drum & bass de calitate. Brighton este, de asemena, foarte bun, Leeds are nopți frumoase, Liverpool…dar cele 4 orașe cheie, în opinia mea, sunt Bristol, Londra, Manchester și Birmingham.

Încă o întrebare total la întâmplare: dacă ar trebui să descrii petrecăreții români în 3 cuvinte, care ar fi acelea?

Zgomotoși, nesupuși, frumoși.

Aww, asta e drăguț. Mulțumesc! Cred că asta a fost tot. 

 

ENGLISH

 

So tell us a bit about what you are doing at the moment.

Right now I’m sat by a swimming pool in Romania, in the beautiful city of Cluj. I got here last Wednesday and now it’s Tuesday and I played quite a few sets at Electric Castle, it’s my first time here. On Wednesday I played with Dimension at the Booha stage, which was absolutely fantastic, the energy levels on day 0 were out of this world. On Saturday I played with Etherwood at the Hangar stage, which is a much bigger stage than Booha, that was crazy. Then on Sunday I played with Patife at the Booha stage again, he did a 3 hour set and played everything from drum and bass to brazilian music; Patife has got such a way of flowing through different generes and styles and perfect summer music. Then in the evening I played with my boy S.P.Y, my main DJ, and we had to come on after Noisia who were performing ‘Outer Edges’. They destroyed the place, big up Noisia! And then we came on and we did our thing and that was a beautiful experience, S.P.Y is one of those DJs who can go from liquid to tek to a little bit of jump-up in the set, it’s a full, confident set, but all quality music. And then, I thought I was finished, but some people behind the stage, including the person who’s interviewing me, brought me into playing with MadLiquid. Actually, I’ve forgotten a set, I played with DWLS as well on Saturday after Etherwood. So in 3 days I think I MC’d for about 9 hours at Electric Castle this year and I’ve just been invited to do an after party tonight so we’re gonna do that as well.

Out of all of those, which one is your favourite and why?

The favourite has to be working with S.P.Y because he’s my main DJ, we’re very good friends, we travel the world together and so it’s very easy for me to work with him, it’s just what we do.

I know he was feeling poorly that night…

He was sick, very sick.

Do you feel that his performance was rather different to what he normally does?

Not really, no, because S.P.Y is a machine, he produces so much music, it’s unbelievable. Most of the music that he produces never gets released because he actually produces too much to release it all. But he was sick, very sick for a couple of weeks. Last weekend we played in Seoul, in South Korea and he was sick there. We went all the way to South Korea and we played in the olympic stadium there in front of 20.000 people and then we did an afterparty, we played for another two hours. He was way too sick to play there but he did it. The night before he came to Romania he was in hospital getting checked out, still being sick 2 weeks later. He still got on the plane and came over even though I said he should stay at home because he is my friend and he’s sick so I will look after him. But he’s a professional and he’s like “No, I am not going to let those people down and I’m gonna come even though I’m feeling sick”. But did it change his set? Not really, because he’s a machine: he felt bad but he still does what he does. The energy from the crowd was really nice, that gives you a good feeling. Hopefully, he gets better soon.

I hope so too. So now you get to play all over the world, in Korea, in Romania and so on and so forth. How would you describe your experience so far? How did you get here? Was it a bumpy ride?

I’ve been an MC for drum & bass music for over 20 years now, so yes, it’s been a bumpy ride to get here, lots of highs and lows, but I feel very lucky, I fell in love with hardcore and jungle many years ago, back in the 90’s. It was a passion and in a minute it became a job. I’m so lucky to be able to travel and meet different people. I have never heard of Electric Castle, this specific festival, and got offered to come out here and I was like ‘Wow, I’ve never been to Cluj, so, yeah, let’s do it!’. I didn’t know what to expect but it’s been absolutely fantastic from the moment we met at the airport. They have ‘angels’ who look after the artists. I arrived early because I wanted to check out Cluj…I luckily met Dimension on the plane and his angel was like ‘Ok, you can come with us’, so even though I wasn’t supposed to be here yet, they still looked after us and they drove us to our apartment and then everybody from that point on has been really cool. The sound engineers have been very good: asked for recorders, they were like “Here are the recorders”, “Here is your microphone”, “Do this”, “Do that”. Everything has been on point, the food here is lovely, the soundsystem is a killer ‘cause there’s no restriction so you know…but it’s not just loud, it’s quality. The visuals have been good and the crowd has been awsome so yeah, overall it’s been a fantastic experience!

The crowd absolutely loved you!

Thank you!

Looking back to your past in drum and bass and jungle and so on, can you recall a specific event that really got you into it, made you decide you want to do this for the rest of your life?

The life changing event for me was in 1991. Up to that point I’d be listening to hip-hop music, reggae music, my mom’s collection, she had a very good collection, my dad was a bit more into The Rolling Stones and The Clash so I had a very good education in music from them too. Then I found hip-hop and started to hear some rave music but I was more on the hip-hop side of things at that point. Then I went to a rave in England by Spiral Tribe, an underground party collective, and I went along to that and that totally changed my life. I wasn’t performing there, I was a kid, I was 13 or something, but…

Haha, how’d you get in?

It was an illegal rave, it was placed in a picnic area in the south of England and yeah, I got there. We’d already started a crew, me and my friends, we started a hip-hop crew before that. Even though we didn’t have any records, we were a hip-hop crew. And then I went to this festival, this rave, and I came home and I said “Alright, guys, we’re changing, we’re not hip-hop anymore, we’re hardcore” and they were like “What?” and I was like “No, trust me”. So then we started to play by records, early Prodigy, early R & S records, stuff like that. We got into this hardcore music and then we did our first gig probably 2 months after that. We were booked to play for one hour at the party at 8 ‘till 9 pm, but we turned up with this hardcore music and destroyed the party, everyone was like “What?”. The older guys were playing hits, you know, Jason Donovan and Kylie Minogue and stuff like that and they saw what we did and they said we’re not playing. You have to keep playing and we were like “Ok. We only have 30 records or something” so we had to play everything twice or three times, with loads of rewinds, but we stopped playing at 2 am, we were the only DJ’s who played at that party and from then on I was an MC I suppose.

So from hardcore to then jungle to then drum and bass, I mean this kind of music had so many transformations. What do you think about the way it evolved, the way it is nowadays?

For me, it went: hardcore, hardcore techno, jungle techno, jungle and then drum and bass, that’s the flow that I saw and I witnessed. Now I see the hardcore sound comes from house and techno. So for me the key periods have been hardcore, ‘cause I fell in love with electronic music, then it was jungle, ‘cause that was just phenomenal, and then after that, now it’s more often to drum & bass. Drum and bass is different, it’s a lot more technical now, jungle was a lot rawer because people didn’t really understand the equipment and now people have been doing it for 20 years, people have gotten clever and they really understand music. So drum and bass now is one of the most technical musics in the world, if you can produce good drum & bass music, you can go and make dubstep or house, you roughly already know what you’re doing because drum and bass is so technical, which is an amazing thing. For me, I’ve just enjoyed it, there are different aspects of the music, there’s really comercial stuff, which isn’t really my thing, but it helps getting into the charts and that helps other people learn about it and then they find the more underground stuff. I’m definetly on the underground side of the sea, but I’m lucky enough that the underground now is pretty big so we can still play really incredible music to big audiences all over the world and everyone has fun, so, yeah, it has developped well.

Out of all the DJ’s / producers there are, is there anyone in particular who you haven’t ever MC’d for and you would love to do it?

That’s a really good question. No, in my field, in jungle and drum and bass, I’ve played with pretty much everyone one time or another. Some people I played with more often than others for whatever reason but no, there’s not really anyone.

So S.P.Y is definetly your favourite?

He’s one of my favourites.

Alright, who are the others?

Goldie, Marky, Bailey, Randall, Andy C…

But out of all the newcomers, who do you think we should keep an eye on?

Define “new”. How “new” are we talking?

I don’t know, last two years or something?

Philth. He’s a guy from England, from London and he’s a very, very good producer in my opinion, very, very good DJ, he’s also a really nice guy and he’s basically the complete package. I am very confident that over the next 5 years he’s gonna blow. He’s already getting there, but I think he’s gonna go quite a long way.

Now, going a bit off topic, would you ever consider doing any non-drum’n’bass projects?

I already have done something for some weird guys in Italy, I can’t remember their name but it was quite fun, they were live musicians, basic drummers with found objects like rubbish bins and pots and pans, they did this smashing sound. I wish I could remember their name, it’s really rude I forgot their name. That was quite interesting. I’ve done dupstep, I’ve done a live band with The Upbeats, which is really good, but that’s drum and bass I suppose. So, yeah, I’ve dabbled with other stuff.

Let’s get into a bit of a trivia kind of stuff. What is the best club for you?

Probably the one I’m playing next weekend.

Which is what?

That’s the same one every weekend, haha. Any club that’s full, with a good soundsystem, that’s full of people who love drum and bass, that’s the best club. There are lots of big clubs around the world, I mean Fabric is obviously well classed, I’ve been lucky to play there for many years, the one we played in Seoul, in Korea, it’s called “Rabbit Hole”, less than 100 people. Brilliant, absolutely brilliant, nice soundsystem, really good vibe. There are lots of good clubs, I haven’t got one favourite club.

Favourite festival?

Sun & Bass. It’s the home of deeper drum and bass, it’s not about money, it’s about vibe and music, it’s very small, it’s in beautiful surrondings, it has great food. I’ve been lucky enough to play there every year for like 11-12 years now and it’s the best day in the calendar.

That’s cool! For romanians travelling to the UK, outside of London, where would you recommend them to go for drum and bass?

Bristol, Birmingham, Manchester, they all have very strong scenes, but most cities have drum and bass going on. In Brighton it’s also very good, Leeds has good nights, Liverpool…but the 4 key cities in my oppinion are Bristol, London, Manchester and Birmigham.

Another totally random question: if you were to describe the romanian crowd in 3 words, what would those be?

Loud, rowdy, beautiful.

Aww, that’s cool. Thank you! I think we’re done.

MC LOWQUI

 FACEBOOK | TWITTER | SOUNDCLOUD

Comentarii