De curând am avut ocazia de a sta de vorbă cu Freqax, unul dintre artiştii cu care scena locală de drum & bass se poate mândri. Transmiţându-ne un vibe cât se poate de bun, acesta ne-a împărtăşit detalii legate de cariera şi muzica sa. Aşadar, vă invit să descoperiţi împreună cu noi povestea lui!
Vrem să auzim cum a început povestea dintre tine şi muzica drum & bass :)
Prin 1993..1994 mă uitam la Mtv şi am văzut pentru prima dată Poison, The Prodigy. Eram în delir. Simţeam că face parte din mine. Eram atât de bucuros că descoperisem aşa ceva încâtam stricat filmul Sport Sângeros, de pe VHS, cu înregistrări din perioada aceea cu Poison, No Good, Voodoo People şi apoi Integrale Prodigy de pe MCM. În perioada aceea a fost primul contact cu o muzică electronică mai agresivă decât ce ascultasem până atunci, tatăl meu hrănindu–mi urechile cu Jean Michelle Jarre, Vangelis, Enigma şi mulţi alţii. Prin 1997 am început să fiu foarte interesat de cum este construită muzica asta ce o tot ascultam eu. Aveam o răgălie de calculator, un 586, un modem artizanal şi un monitor uşor magnetizat de la boxele ruseşti ale magnetofonului tatălui meu. Foarte bune boxele, îmi aduc aminte, cu drag, că se mişca uşa de la lift uneori datorită frecvenţelor joase.
Frecvenţe joase ce mângâie urechea şi sufletul.
Aşa.. şi am început să mă joc într-un program ce se numea Music Maker. Modemul îl foloseam după ora 23, pentru că era mai ieftin impulsul, pentru a intra pe Kazza şi a căuta concerte cu Prodigy, sample packuri de la Ejay şi desigur Porn. Din acele sample packuri extrăgeam loopuri sau synthuri sau voci şi reeditam după bunul plac în programul în care lucram. Atunci am văzut cum arată sunetul ca formă pentru prima dată, e sexy.
Long story short, incercam să fac ce face Liam Howllet. În scurt timp am descoperit Fruity Loops, un progrămel drăguţ pentru producţie muzicală în care am lucrat până când l-am cunoscut pe colegul şi prietenul Liviu aka C9H13NO3, apoi am trecut pe Reason în care am lucrat şi am format proiectul Freqax. Am renunţat la Reason de curând, în 2015, şi m-am îndrăgostit de Cubase în care am făcut un album în 5 luni. Atât de multă inspiraţie mi-a dat.
Anyways, între timp, pe la partyuri şi datorită înclinaţiilor muzicale am mai cunoscut oameni drăguţi care ascultau şi DnB. Auzisem de acest gen dar nu i-am dat aşa multă importanţă. Aşa l-am cunoscut pe Ynot (care mi-a prezentat pentru prima dată Dillinja), Călin Bogdacenco (aka Kidlazy, Killdazy, Unlocka, Bass Turbat), Replicator, Core Corp, Proton Kid, Nufojah, Vero, Sharky, Mono, Dropdread, Dpression, Bart şi mulţi alţii…oameni frumoşi :)
Primul party serios şi pe care nu îl voi uita niciodată este, cred, repet, cred, că Technical Itch în 2004 la Scena, Amsterdam Cafe organizat de Darkeast Crew (primul promoter de DnB, Breakcore din România, cred? Călin, help?). Atunci am ascultat cu toţii pentru prima dată Current Value. Hahaha îmi aduc aminte cum toată lumea rămăsese cu gura căscată la Faith şi nu ştiam pur şi simplu ce naiba e aia, de unde? cum? wha da fuck? aaaaaaaaaaaagh!! nebunie totală!
Au urmat partyuri şi întâmplări foarte mişto şi după. Călinului îi trimiteam piese, mai breakcore, mai dnb, mai cum ieşeau ele, şi îmi aduc aminte că a fost o super mega realizare pentru mine atunci când mi-a spus “Welcome to Darkeast!”.
Eram acceptat în gaşca lor, să facem partyuri, muzică. Simţeam că fac parte dintr-o gaşcă de oameni nebuni pe care abia aşteptam să-i văd şi să mă simt în largul meu. Toate astea datorită muzicii.
Ulterior, prin 2005, am avut şi primul release, un EP de 4 piese, la un label din Taiwan, Sociopath Records, care se numeşte “MaDnBrain”.
Care a fost momentul în care ţi–ai dat seama că asta îţi doreşti să faci?
Atunci când am început să văd muzica, să îmi dau seama cum pot să o şi compun şi să mă joc cu sunetele aşa cum vreau eu. Mi se pare spectaculos. Muzica în general este spectaculoasă.
De unde a apărut ideea numelui de scenă?
Weirdo este aliasul meu, care prin 2002 era un nume de proiect ce-l începusem cu Weirdo Jax. Avea la bază idei de trip hop şi dubstep care ulterior s-au transformat în dnb şi breakcore.
Freqax este, începând cu 2012, tot aliasul meu şi a fost inventat de Liviu şi de mine în 2008. După mai multe sesiuni de colaborare şi b2b-uri pe la partyuri, ne-am dat seama că ne potrivim şi ne înţelegem destul de bine încât să punem bazele unui singur proiect care să aibă un singur nume. Ne-am gândit ce ne place şi de ce, ce vrem să demonstrăm sau unde vrem să ajungem cu sunetul pieselor şi ce punem în piese ca mesaj şi ne-am dat seama că sună bine Freqax :))
Freqax = Frequency Axe (Frecvenţe de topor)
Ce ne poţi spune despre colaborările cu alţi artişti?
Îmi place ideea de colaborare. Cred că pot fi catalogate uneori ca schimb de experienţă şi informaţie. Important este ca la sfârşit toată lumea să fie mulţumită.
Combinarea a două sau mai multe stiluri este benefică, aşa cred că au apărut şi subgenurile muzicale.
La ce fel de evenimente ai luat parte până acum şi care sunt cele pe care doreşti să le adaugi pe listă?
Ca spectator merg la aproape orice fel de eveniment care mi-ar transmite ceva sau m-ar relaxa, inspira sau chiar a-mi oferi ocazia unei socializări cu cei dragi.
Ca artist am fost la evenimente în Belgia, Spania, Bulgaria, Portugalia, Italia, Cehia, Rusia .. Vreau să ajung să pun muzică în Australia, Japonia şi de ce nu şi în SUA.
Care este senzaţia pe care ţi-o oferă concertele din afara ţării?
Este o senzaţie foarte mişto şi aş spune că este generală, adică şi în ţară au fost evenimente care m-au făcut să simt acelaşi lucru ca şi în afara ţării.
Un boost de energie şi un şut în fund să merg mai departe, să continui ceea ce fac şi să o fac din ce în ce mai bine.
Feedbackul publicului la un eveniment te hrăneşte şi te încarcă, îţi da încredere şi putere să mergi mai departe.
Sunt mulţi artişti care susţin că publicul din România are un vibe aparte. Tu ce ne poţi spune despre asta?
Latinii ştiu să se distreze şi o fac în felul lor într–adevăr. Publicul român are puterea, când are chef, să transmită fix ce trebuie unui artist sau unei trupe, în felul lui şi o face într-un mod aparte.
Într-un final, am vrea să ştim ce planuri ai pentru viitor şi ce crezi despre evoluţia dnb-ului în România.
Am început lucrul la un al doilea album care sper să fie gata până la sfârşitul anului şi lansat anul viitor, încă nu ştiu la ce label.
De asemenea multe EPuri la care lucerz în paralel pentru mai multe labeluri.
Despre evoluţie aş vrea să cred că se poate mai mult şi că oamenii care ascultă şi spun că susţin scena de dnb în România să o şi facă.
Nu doar în digital ci şi fizic să fie prezenţi la evenimente.
“Vorba multă sărăcia genului (muzical)” :)
Mulţumim, Freqax, pentru discuţia frumoasă şi abia aşteptăm să ne vedem la petrecerea aniversară organizată de LoudNoiz pe 20 august!
FREQAX
FACEBOOK | SOUNDCLOUD | WEBSITE