Recunoaștem că e dificil să scriem o introducere pentru Rancha. Vă lăsăm să descoperiți din acest interviu cine e, ce face și, mai ales, ce a făcut.

”Suntem siguri că mulți tineri habar n-au cine ești, unii poate te știu de pe la petreceri, însă nu știu ce ai reprezentat pentru scena de dnb din România. Povestește-ne, te rugăm, totul!

Când ai auzit prima dată dnb și ce impresie ți-a lăsat?

Cam prin 95-96, împreună cu Snow ieșeam la un party săptămânal cu muzică electronică organizat de cei ce aveau să devină Cluj Raving Society. Ascultam ore în șir techno și house, așteptând cu înfrigurare o bucățică de rimturi sparte. În cele din urmă, Seba a căpătat o oră de mix și ne-a lovit decisiv cu jungle și drum and bass. A fost exact ce căutam, ritmul ucigaș m-a captivat instant și, de când l-am auzit prima dată, nu mi-a mai trebuit nimic altceva. Unofficial ghost se lăsa așteptată săptămână de săptămână, iar Hype, Ed Rush, GQ și Metalheadz m-au făcut să înțeleg că nu mai e cale de întors.

Cum și pe ce ai început să mixezi?

Ne-am adâncit tot mai tare în mixuri și muzică electronică, în special drum and bass, e drept într-o perioadă în care aveau o cu totul altă valoare. Era mult mai greu să pui mâna pe un mix bun și poate tocmai de aceea satisfacțiile și aprecierile erau cu totul altele.

Am stat mult pe lângă Seba la începuturile lui ca dj și, inevitabil, atunci când am avut șansa să îi devin coleg nu am ezitat. Am început să mixez pe viniluri, cu spijinul lui Seba, Horace Dan D și Dubase. A fost o perioadă frumoasă în care fiecare piesă avea istoria ei, în care fiecare mix în parte avea în spate peripeții în Budapesta după viniluri, în care fiecare deplasare era o adevărată aventură, în care fiecare flyer era o icoană.

Care au fost primele party-uri la care ai pus muzică? 

Am început să ies în lume la Mythos (Cluj), unde săptămânal se organizau evenimente. Primul meu mix serios a fost la a doua ediție de Delahoya, unde am deschis festivalul cu o oră de techno. A urmat, tot cu ajutorul lui Seba, un rezidențiat de o vară, împreună cu Snow, în Oradea și asta a fost cam ultimul contact cu house și techno. M-am dedicat în totalitate dnb-ului și deja la următoarea ediție Delahoya puneam alături de MC Dru Klein. Au urmat ani de zile, zeci de mii de kilometri, plini de amintiri plăcute, oameni noi și frumoși, prietenii, muzică bună și satisfacții, locuri speciale, fiecare cu un farmec aparte.

Dj Vasile, Seba, Snow erau personaje cheie la acea vreme. Erați amici sau exista, ca acum, competiție între dj/promoteri?

Am fost, e adevărat, părtaș la nașterea drum and bass-ului la noi, alături de Vasile, Seba și Snow. De alftel, cel puțin în perioada de început, eram cam singurii din țară care puneam drum and bass. Nu am simțit seturile noastre ca pe vreun duel, ci dimpotrivă, am avut multe de învățat de la fiecare în parte. Ne-am susținut, ne-am ajutat, ne-am împărtășit și cadorisit impresii, sugestii, păreri, și categoric viniluri :D Scena s-a lărgit, drum and bass-ul a luat avânt și încet, încet profilul fiecăruia din noi a prins contur, iar drumurile noastre au început să fie definite de ceva anume. La Seba se remarcă o tehnică neegalată, zic eu, nici azi, la Snow forța gravă în fiecare mix, la Vasile savoarea jungle, eleganță și treceri aparte. Eu am îmbrățișat din ce în ce mai tare latura soulful, și faptul că dnb-ul s-a extins atât de mult încât liquidul a devenit un subgen distinct, m-a ajutat să îmi aleg piesele fără compromis.

Nu știu dacă azi se poate vorbi despre o anume competiție între dj sau producători, însă cu siguranță lucrurile stau cu totul altfel având în vedere că cei dornici să se afirme sunt mult mai numeroși, e o arie de selecție mult mai largă și implicit te poți afirma mult mai greu. Am observat, pe de altă parte, că, în ultima vreme, traseul e oarecum invers celui din perioada noastră de început și anume, întâi e nevoie de ani buni de producție serioasă și abia după câteva releasuri strașnice te poți gândi să îți cultivi valențe de dj. Ceea ce nu e un lucru rău, e foarte ok să te apuci de pus muzică în momentul în care ai deja un bagaj muzical solid.

Există diferențe considerabile față de cei care mergeau la Hoya, Summit și publicul de acum?

Media de vârstă a scăzut mult, fără doar și poate. Nici nu avea cum să fie altfel, având în vedere amploarea pe care a căpătat-o fenomenul dnb și expunerea de care se bucură în zilele noastre. Accesul la muzică a înlesnit tinerilor de azi contactul cu fascinanta lume dnb. Numai dacă ne gândim că Andy C ne-a vizitat de două ori în ultima jumătate de an, înțelegem ce diferențe sunt între posibilitățile pe care le are un tânăr fan dnb comparativ cu decada trecută. În ceea ce privește atmosfera, pe de altă parte, era parcă ceva mai aprinsă cu ani în urmă și asta poate tocmai din cauză că frecvența partyurilor era mult mai scăzută. Pe vremuri așteptai luni bune o petrecere de soi și bineînțeles că explozia și descătușarea se desfășurau la un nivel mai ridicat.

Remarc o diferență și sub aspectul preferințelor. Dacă la începuturi trebuia să ai tupeu maxim să te prezinți cu un set mai agresiv, techstep sau hardcore, ba chiar jump up, în zilele noastre dai dovadă de mare curaj să nu o faci. Ciocaneala pare să îi facă fericiți pe tinerii de azi așa încât misiunea unui dj mai soft, fie el Bukem sau Calibre, devine cu adevărat dificilă. Lăsând la o parte diferențele însă, e îmbucurător faptul că putem vorbi de o scenă relativ solidă și că mulți tineri îmbrățișează devreme drum and bass-ul în detrimentul altor genuri muzicale fără substanță și de valoare îndoielnică.

Crezi că vreunul din acele evenimente a ‘împins’ considerabil scena? 

Categoric toate festivalurile de anvergură au pus umărul la construcția scenei de drum and bass în România. Timișoara a fost, totuși, în opinia mea, cea care a punctat decisiv. Anonimii cu 48h și  TM Base-ul au deschis porțile, au dat drumul la primele petreceri dedicate exclusiv breakbeat-ului și drum and bass-ului, cu invitați de marcă din străinătate. De aici încolo lucrurile au evoluat firesc și am avut parte în toată țara de line up-uri din ce în ce mai selecte, pretențiile și calitatea au crescut, iar dnb-ul a înflorit în mod natural.

Spune-ne mai multe despre Easyconcept. A cui a fost ideea, cine mai e implicat și ce planuri aveți?

S-a născut undeva acum 11 ani. E vorba practic de rebranduirea unui crew mai vechi din Craiova, Electronic Sounds, ai cărui principali actori au fost Flow și Cipi604. Lor le datorez reîntoarcerea la platane după o mică pauză. Împreună cu Flow, Steff și Tribun, echipați cu sound, logistică (în special datorită eforturilor lui Steff și Flow), cu imagine și suflu nou, cu ambiție și sete de scandal, și mai ales, mânați de dorința de a oferi publicului din sud o alternativă, am pus în practică proiecte îndrăznețe, iar rezultatele nu au întârziat să apară. S-a format un public, e adevărat, nu foarte numeros, dar suficient de mare cât să alimenteze partyuri săptămânale care au durat ani de zile.

Ne-au vizitat mai toți artiștii notabili de la noi, și, lucru de neimaginat în urmă cu câțiva ani, am reușit să aducem nume serioase că Big Bud, Command Strange sau Freestylers. Crew-ul s-a lărgit, ni s-au alăturat B[e] și Sync. Pe lângă mulțumirea de a fi reușit formarea unui nucleu drum and bass și în Craiova, probabil cea mai mare realizare a echipei EZC este organizarea festivalului ”În Poiană la Palilula” unde au fost prezente aprox 3000 de persoane într-un weekend.

Din păcate însă, în ultima perioadă interesul pentru drum and bass a scăzut vizibil, așa încât la mai toate partyurile predomină house-ul. Cu toate astea, Easyconcept se încăpățânează să rămână fidel unuia din principiile sale de bază, și anume acela de a nu renunța sub nicio formă la a doua scenă, chiar dacă mai mică. Ține flacăra aprinsă și cu siguranță unul din planuri este acela de a readuce dnb-ul în frunte.

Și câteva întrebări din partea colegului nostru Mircea.. Ce îți place să transmiți când pui muzică?

În principiu, bună dispoziție și chef de dans sper să degaje seturile mele. E mai puțin important însă ce vreau eu să trasmit, cât mai degrabă ce își ia publicul din aventura muzicală pe care o propune mixul meu. Atâta vreme cât lumea e mișcată pozitiv, e electrizată și energizată, mă consider mulțumit și îmi reîntărește convingerea că muzica bună dă naștere la sentimente frumoase.

Ce te-a mișcat la drum’n’bass?

Categoric, ritmul. Drum and bass-ul pentru mine nu e altceva decât toată muzica din lume pusă pe ritmul potrivit. Jazz, funk, soul, bossanova, rock, raggae, hip hop – condimentează-le cu ritm dnb și m-ai făcut fericit. Mi se pare cea mai complexă zonă a muzicii electronice, are o construcție aparte, un build-up în care bassline-ul grav, breakdown-urile și dropurile specifice sunt completate de cele mai ritmate percuții posibile. Iubesc totodată și faptul că are o anumită decență care îl împiedică, oricât de mult s-ar ridica, să devină vreodată mainstream.

Ce te-a atras, ce ți-a păstrat interesul în toți anii ăștia?

Dragostea pentru muzică, pentru drum and bass evident. Releasuri incredibile zi de zi, newcomeri geniali la tot pasul, petreceri care mai de care mai atrăgătoare, oameni minunați, toate astea nu fac altceva decât să mă țină captiv în incredibila lume a drum and bass-ului.”

Noi îți mulțumim că ai contribuit la dezvoltarea acestei incredibile lumi a drum and bass-ului și la noi în România. Respect!

Comentarii