Un adevărat pionier al muzicii Drum and Bass, Ryan Powell aka Gridlok și-a fortificat poziția la masa celor mai respectați lideri ai mișcării. Cu o discografie ce se întinde pe mai mult de un deceniu și care oferă clasice precum „Moodswings”, „Bottomfeeder” sau „Standing Room Only”, nu este de mirare că numele de Gridlok a devenit sinonim cu DnB-ul atemporal. Etica și eforturile sale neobosite de a dezvolta mai departe rasuflarea sonică a muzicii au dat numeroase roade pentru fanii genului.

Crescut în însorita Florida, Gridlok a cochetat cu muzica încă de la vârste fragede, exersând ca și violonist. Apoi, acesta a început ușor să se detașeze de constrângerile educației muzicale tradiționale, adoptând alte instrumente și familiarizându-se cu metode și tehnici dinafara muzicii clasice. La începuturile adolescenței sale, americanul a început primele sale experimente cu un aparat de înregistrat primitiv, folosind un recorder 4-track tape, o drum-machine și un microfon Radio Shack. Mânat de posibilitatea de a traduce, cel puțin teoretic, orice idee muzicală în ceva înregistrat, a început să se depărteze de muzica tradițională și să intre în lumea întunecată și percepută ca fiind lipsită de limite a producției de muzică electronică, unde singura constantă este schimbarea.

Evoluția face parte din viață, iar muzica DnB reprezintă sunetul progresului. Ținând cont de aceasta, nu este un accident faptul că, după antrenamentul muzical efectuat în copilărie și experimentele avute în proiecte rock cu influentă electronică, Gridlok a fost atras de cel mai divers și dinamic element al muzicii dance: DnB-ul. Dorind să acționeze, americanul creează labelul care îi va găzdui primele sale doisprezece lansări – Techorganic Recordings. Urmează apoi alte labeluri, precum Zero-G, Audio Blueprint și Sudden Def, ce îi promovează piesele.

Stilul murdar dezvoltat de Gridlok formează fundația pentru ilustra sa carieră, câștigând atenția unor artiști precum Shy FX, Dom and Roland sau Pendulum, ce s-au aliniat pentru a lucra cu producătorul american. Recunoscut de artiști din, dar și dinafara lumii DnB, acesta și-a pus amprenta și pe alte genuri, remixând pentru Josh Wink și legenda house Sasha. Sunetul și remixurile originale ale lui Gridlok au prins rădăcini și în alte sfere media, cu lucrări apărând în titluri precum Konami’s Dance Dance Revolution și seria The Challenge de la MTV. Acoperind un spectru vast în Drum and Bass, producțiile versatile ale americanului l-au ajutat să lanseze piese pe o gamă largă de labeluri, de la Ram Records și Playaz, până la Commercial Suicide și Moving Shadow, menținându-și semnătura asupra sunetului.

În 2003, Gridlok fondează noul său label, Project 51, ce va juca un rol uriaș în viitorul său. Dezvoltat ca o locație pentru muzica underground inovativă, Project 51 a promovat piese puternice ale unor artiști notorii precum Optiv, Hive sau The Upbeats. Simțind deja impactul primelor sale incursiuni în lumea DnB, Gridlok prezintă metamorfoza carierei sale prin piesa “Heatwave” (la Violence Recordings). Rupând barierele dintre sinapse și scena de dans, single-ul a fost doar primul dintre multele succese lansate la o serie de labeluri foarte respectate. În 2004, Gridlok și-a concentrat skill-urile pentru ce avea să fie unul dintre cele mai importante proiecte ale sale, remixând piesa „Compound” a lui Ed Rush & Optical. Fiind primul și singurul artist american de pe reînnoitul label Virus Recordings, Gridlok purta o responsabilitate uriașă, însă remixul său a ajuns un best-seller.

Anul 2005 a marcat înca un pas important pentru evoluția lui Gridlok, lansând primul album împreună cu Hive, Keaton și Echo la Violence Recordins, numit „Welcome to Violence”. Demonstrând diversele influente si măiestrii ale fiecaruia, albumul călătoreste între intensa magie tehnică și amplul songwriting, în timp ce oprește pe fiecare printre diferitele efecte pentru a asigura ascultătorii ca lunile întregi de producție nu au fost în van. După succesul albumului, Gridlok s-a întors să distrugă scenele cu primul său double-pack lansat la Project 51 – The 5 on 1 EP – ce a inclus a doua sa colaborare cu Dom din acel an și lucrări cu Silver, Optiv, Rymetyme si Echo. Tot în acea perioadă, producătorul american a lansat single-ul „Hard As Fuck/5th Dimension” la Violence Recordings, ce a fost perceput excelent atât de fani, cât și de critici deopotrivă. Programul său încărcat generează în acel an încă două lucrări impresionante: remixul piesei „Trippin” a lui Mampi Swift pentru Charge Recordings și colaborarea cu Hive în reconfigurarea piesei „Are you ready” a lui Calyx.
Primul său album full-length – „Break the System” – a reprezentat un element fundamental pentru partea întunecată a Drum and Bass-ului. Având un line-up impresionant, cu nume precum Pendulum, Tech Itch și Dieselboy, „Break the System” a împins limitele DnB-ului și a determinat ca munca producătorilor Americani să fie auzită pe întregul glob.

https://www.youtube.com/watch?v=nIk9f5T35CQ

În timp ce Project 51 creștea din ce în ce mai mult, Gridlok a menținut strânse legături și cu Violence Recordings. Construind amprenta Violence într-o fabrică de muzică, a dus la lansarea unora dintre cele mai influente recorduri DnB ce aveau să fie create în Americi. Lansat în 2006 ca un proiect comun dintre Hive și Gridlok, alături de Break, D-Bridge și Silent Witness, „Standing Room Only” a fost inevitabil una dintre cele mai mari imnuri ale acelui an și rămâne o clasică încă auzită și astăzi.

În 2009, Gridlok a pus în practică tot ce a învățat de-a lungul anilor și a lansat ceea ce el consideră a fi primul său album cu adevărat solo. O colecție de 13 cut-uri solo întunecate și tulburătoare, „Void” a reprezentat un punct important în cariera sa, în care a atins noi nivele de creativitate și originalitate. Aclamat de industria DnB și nu numai, „Void” a dus la recunoașterea brandului DnB al lui Gridlok de către întreaga lume, cu MTV licențiind și difuzând regulat 9 dintre cele 13 piese pe cel mai vizionat canal de muzică din lume.
Unul dintre cei mai importanți ani ai artistului a fost 2011, cu o serie variată de lansări la cele mai apreciate label-uri. După colaborări cu Blokhe4d pe Bad Taste și Hospital Records, a urmat lansarea imnului Playaz denumit „Tru Born Playaz”, un apel la arme alături de MC Fats și Prolix. Între uriașele colaborări, Gridlok și-a păstrat timp și pentru producțiile solo, lansând „Enemies of the State” la Commercial Suicide, dar și „Insecticide” la P51, o piesă ce parcă dorește să inducă paranoia. Fiind poate cea mai înfricoșătoare producție din 2011, sunetele agitate și impasibile ale „Insecticide” și-au găsit locul în rave-uri din întreaga lume, demonstrând abilitatea înăscută a lui Gridlok de a seta un trend și de a se menține în top.

A urmat anul 2012, ce nu a dezamăgit, aducând mai multe atingeri fine ale producătorului de pe coasta de vest a Americii, precum masiva „Poisonous”, un efort „veninos” alături de Prolix, promovată îndelung de Radio 1’s Bailey și fiind auzită în cluburi din toată lumea sau colaborarea cu The Upbeats pentru single-ul “Krypto”. Urmează o colaborare extraordinară cu veteranul Prolix, în 2013, când cei doi au lansat albumul „Project Trendkill”. Cei doi au folosit Kickstarter prin care au strâns peste 13.000 USD, iar proiectul nu a arătat doar capacitea fanilor în a-și susține artiștii preferați, ci acesta a lăsat și o amprentă importantă pe scena DnB. Cu beat-uri brutale, estetici murdare, lipsit de non-sensuri, destinată să disturbe scenele de dans, albumul a promovat însuși spiritul DnB, iar acesta a fost aclamat de nume mari precum Noisia, Andy C, Loadstar, TeeBee, State of Mind sau Dieselboy.

Ultimul album solo semnat Gridlok a fost “Motion Picture”, lansat în 2014, unde producătorul îmbină pasiunea sa pentru bass și beat-uri grele cu o doză de hip-hop și explorează un sunet industrial „mârșav” de-a lungul celor 13 piese. Printre ultimele lansări ale producatorului american se numară EP-ul „More Darker/Bad Mouth”, creat alături de Hybris, dar și mai recenta „Sputnik”, alături de rușii de la Teddy Killerz.

Ryan Powell aka Gridlok rămâne unul dintre cei mai buni producători proveniți din Americi și reușește să își păstreze parcă semnatura sonoră pe fiecare dintre producțiile sale.

FACEBOOK | SOUNDCLOUD | TWITTER

Comentarii