Adis Kutkut, cunoscut ca Billain, este un producator, DJ, designer de sunet si scriitor ce isi are originile in Sarajevo, Bosnia. Fiind influentat de anime, filme ale lui Stanley Kubrick, dar si de perioada sumbra a asediului militar asupra orasului sau natal, Billain a inceput sa isi exprime trairile si ideile prin desene si graffiti.

Nesatisfacut de abilitatea de exprimare prin aceste mijloace, artistul s-a indreptat spre productia de muzica pentru a-si expune ideile si viziunile sale complexe.  A fost autodidact si a invatat tehnici si teorii ale productiei muzicale care l-au condus initial catre muzica techno. Dupa aproximativ 300 de piese minimal techno produse si multiple seturi live, Billain a devenit nemultumit inca o data – genul techno devenise prea simplu pentru el.

Ascultand albumul “Wormhole” al legendarilor Ed Rush & Optical, bosniacul a fost atras de muzica techno-drum and bass. In 2000, acesta a devenit membru al colectivului Kontra, din Sarajevo, care s-a concentrat pe promovarea culturii DnB din Bosnia, aducand pe scena nume mari precum Matrix & Optical, TeeBee, Optiv, BSE etc. si a inceput sa produca piese drum and bass, initial doar pentru amuzamentul si dezvoltarea proprii.

Dupa o perioada in care a colectat si a produs un numar mare de piese si sample-uri, Billain a fost lovit de un ghinion urias: o problema de hardware ce a dus la pierderea tuturor fisierelor sale musicale, totalizand 160GB de proiecte. Dupa un astfel de eveniment nefericit, multi poate ca ar fi renuntat, insa Billain si-a reluat munca cu perseverenta si a reinceput sa creeze sunete si proiecte de la zero.

Dezvoltand un spectru de sunete extrem de original si creativ, productiile sale au fost repede descoperite de companii mari care aveau nevoie de un sound design profesionist. Aceasta a rezultat intr-o impresionanta cerere pentru lucrarile sale ale unor companii precum Q Department din New York, ce aveau nevoie de materiale pentru filme, documentare si materiale publicitare.

Billain a capatat o notorietate din ce in ce mai mare si pe internet, iar lumea a inceput sa ii recunoasca sunetul fresh si neobisnuit. Primele piese au fost semnate sub labelurile Breed 12 Inches si C2D, iar dupa ce si-a definit mai bine stilul personal, au aparut tot mai multe piese semnate de labeluri olandeze precum Syndrome Audio, Citrus si, mai recent, Rise Audio si Bad Taste din Londra.  Productiile sale au inceput sa primeasca din ce in ce mai multa atentie si support din partea comunitatii mondiale, fiind evidentiate in seturile lor de DJ precum Audio, Cause4Concern, John B, Concord Dawn, Tech Itch, Teebee, Phace, Misanthrop etc.

Expunerea mondiala a lucrarilor sale a dus la o cerere uriasa pentru show-urile sale live in toata lumea, dar in ciuda acestui lucru, Billain se concentreaza pe partea de productie si alege doar cateva gig-uri pe an unde sa performeze. Decizia sa nu l-a oprit, insa, sa imparta scena cu nume mari precum Calyx, Bad Company, Phace, BSE, Kryptic Minds, dar si sa fie performer la event-uri de un calibru mai mare precum MTV Music Report, show-uri Red Bull, Exit Festival, LED Festival sau Let It Roll Winter.

Artistul si-a creat o pozitie solida la Bad Taste Recordings, labelul legendarilor membri ai Bad Company UK. Cu single-uri ca Batbots/Manifold in 2012 si Blockfield/Boogie in 2013 care sunt adoptate si acum in set-urile diferitilor DJ, Billain si-a consolidat pozitia in unul dintre cele mai importante label-uri ale neurofunk-ului.

Billain a trecut la un alt nivel odata cu lansarea EP-ului „Collosus” in 2014, un proiect care a daramat limitele creatiilor muzicale de pana la acea data si a dus lucrurile mai departe decat majoritatea artistilor indrazneste sa o faca. Declarat de cei de la UKF ca fiind un „gamechanger”, artistul a creat una dintre cele mai profunde lucrari ale sale, ce relateaza, conform spuselor sale, „an old school sci-fi story”. Din acest EP face parte si piesa „Autonomous”, ceva nou chiar si pentru Billain. Piesa a fost laudata de numeroase persoane – printre care si Emperor, care o descria ca fiind o piesa generatoare de anevrisme – deoarece agresivitatea ei se bazeaza doar pe sub-uri concentrate, fiind lipsita complet de kick-uri.

https://soundcloud.com/billain/autonomous

Din acest punct, reusitele sale se multiplica, remixand piesa „Tetsuo’s Redemption” a lui Koan Sound & ASA, acompaniata de tributul video pentru anime-ul „Akira” a lui Katsuhiro Otomo, lanseaza experimentul sau audio-vizual „Assembly”, dar si EP-ul „Binary 003” la respectatul label Critical Music. In 2015, continua aventura „Apesiana” si demonstreaza din nou ca este una dintre cele mai inovative si lipsite de liniste minti ale muzicii electronice prin lansarea EP-ului „Colonize” la Eatbrain, insotit de un trailer animat creat la un nivel rar vazut intr-un context DnB. Un aspect interesant este modul in care piesea „Feed for Speed” a fost creata – procesul s-a extins pe o perioada de doi ani, 80% din bassline-uri sunt motoare ale diferitelor masini, are 4 drop-uri fuzionate si este unul dintre cele mai complexe proiecte ale sale: 80 de canale, 400 de sample-uri si multe instrumente.

Inceputul lui 2016 il gaseste pe Billain lansand piesa „Metal Jaws” pe EP-ul MethLab prin Bad Taste Recordings, productie ce plateste tribut esteticii cyberpunk-ului si este o celebrare a negrelor profetii ale sci-fi-ului. Mai mult, aceasta este acompaniata de un video pe masura. Billain colaboreaza de-a lungul anului cu mai multi artisi, iar in august 2016 se lanseaza EP-ul „Glados” la cei de la Inspected, unde bosniacul contribuie cu piesa „Specialist”.

Se pare ca fiecare parte muzicala creata de Billain are o poveste, un concept sau o naratiune care adauga o alta dimensiune muzicii, ceea ce extinde perioada de viata a acestui brand de DnB. Acesta spune ca vrea sa creeze cea mai buna – si poate singura – poveste science fiction narata prin drum and bass.

BILLAIN

FACEBOOK | TWITTER | SOUNDCLOUD | YOUTUBE

Comentarii